ساعد هدایتی: هنوز تهیهکنندگان «شبهای برره» و «قهوه تلخ» مهران مدیری طلبم را ندادهاند
تاریخ انتشار: ۹ مهر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۴۷۱۸۷۹
خبرگزاری میزان-بازیگر سریال «قهوه تلخ» گفت: از زمان بازی در سریال «شبهای برره» تا به امروز من هنوز یک میلیون تومان از پروژه طلب دارم، شاید آن یک میلیون تومان امروز صد میلیون ارزش داشته باشد اما هنوز هیچ مبلغی داده نشده و قرار هم نیست که پرداخت شود. علاوه بر آن پروژه طلب زیادی از هم سریال «قهوه تلخ» دارم که آن هم پرداخت نشده است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
ساعد هدایتی در گفتوگو با خبرگزاری میزان، پیرامون آخرین فعالیت های خود در عرصه بازیگری گفت: به تازگی بازی در فیلم سینمایی «سلام بر عشق» به کارگردانی حامد رضی را به پایان رسانده ام، این فیلم برای اکران در سینمای بدنه تولید شده است، به غیر از «سلام بر عشق» در سریال «موچین» هم به ایفای نقش پرداختهام که هم اکنون در شبکه نمایش خانگی در حال پخش است.
وی در همین راستا ادامه داد: به غیر از این دو فیلم در حال حاضر فیلم سینمایی «پیشی میشی» را دارم که حسین قناعت کارگردانی کرده و از امروز وارد چرخه اکران می شود، امیدوارم با شرایط موجود بیماری کرونا این فیلم بتواند مخاطب خود را پیدا کند.
بازیگر سریال «شبهای برره» درباره تاثیر حضور در آثار نود قسمتی در سالهای گذشته در کارنامه کاری خود افزود: طبیعتا وقتی مدت زمان طولانی به شکل روتین در چنین کارهایی روی آنتن هستید، اگر مدتی در چنین کارهایی نباشید مردم فکر می کنند که کم کار شده اید، در صورتی که این طور نبوده و من طی این سالها کارهای زیادی را بازی کرده ام.
بیشتر بخوانید: برای مشاهده آخرین اخبار از سینمای ایران اینجا کلیک کنیدوی در همین رابطه ادامه داد: البته طبیعتا مردم حق دارند که چنین برداشتی کنند اما کاری نمی شود کرد، آن نوع از سریالها برای آن دوران بود، سفارش چنین آثاری زیاد بود و علاوه بر مهران مدیری کارگردانان دیگری هم بودند که آثار نود قسمتی تولید می کردند، اما من به عنوان بازیگر نمی توانم در چرخه تولید دستی داشته باشم و باید منتظر پیشنهادات بمانم.
بازیگر سریال «قهوه تلخ» افزود: در حال حاضر مهران مدیری درگیر دورهمی است و بچه های همیشگی گروهش پخش شدهاند، گاهی به آنها پیشنهاد می شود و گاهی هم نه، البته کارنامه کاری من نشان می دهد که بعد از آن سریالها کارهای دیگری هم از جمله نقش های کمدی و جدی بازی کردم و خیلی وابسته به آن آثار نماندم. شناسنامه کاری من نشان می دهد که در آن زمان هم به این صورت نبودم که تنها در آثار مدیری بازی کنم پس نمی توانم بگویم که به دلیل حضور در آثار مدیری پیشنهاد دیگری به من نمیشد.
وی با اشاره به رضایت خود از حضور در آثار مهران مدیری ادامه داد: خوشبختانه آن دوران سریالهای نود قسمتی از استقبال خوبی برخوردار میشد و من هم از اینکه در چنین آثاری بازی کردم به هیچ عنوان پشیمان نیستم.
هدایتی درباره دستمزد بازیگران و قراردادهای آنها تاکید کرد: متاسفانه قراردادهای بازیگران هیچ تضمینی برای نقد شدن ندارند، خود من از چندین پروژه سینمایی و تلویزیون طلب دارم اما به هیچ وجه راهی برای اخذ این طلبها وجود ندارد، متاسفانه قرارداد بازیگران سندیتی ندارد و به هیچ عنوان نمی توان به برخی تهیه کنندگان اعتماد کرد.
وی در همین رابطه افزود: شاید باور نکنید که از زمان بازی در سریال «شبهای برره» تا به امروز من هنوز یک میلیون تومان از پروژه طلب دارم، شاید آن یک میلیون تومان امروز صد میلیون ارزش داشته باشد اما هنوز هیچ مبلغی به من داده نشده و قرار هم نیست که پرداخت شود. علاوه بر آن پروژه طلب زیادی از هم پروژه قهوه تلخ دارم که آن هم پرداخت نشده است. متاسفانه قراردادهایی که در همان زمان هم امضا می کردیم ارزش چندانی نداشتند و امروز هم وضعیت تغییری نکرده است.
هدایتی با اشاره به مجموع طلبهایش از پروژه ها خاطرنشان کرد: من شاید بیش از پنجاه میلیون تومان از پروژه های مختلف طلبکارم منتها رقمی که شاید اگر به روز شود بسیار بیشتر از این حرفها خواهد بود، این روزها موقع بستن قرارداد تمامی دستمزدم را پیش از فیلمبرداری می گیرم و اگر این اتفاق نیفتد به قرارداد اعتماد نکرده و جلوی دوربین نمی روم. زیرا غیر از این هم چاره ای نیست.
انتهای پیام/
برچسب ها: ساعد هدایتی اخبار سینمامنبع: خبرگزاری میزان
کلیدواژه: اینجا ساعد هدایتی اخبار سینما یک میلیون تومان مهران مدیری شب های برره پروژه طلب قهوه تلخ
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۴۷۱۸۷۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
کارکرد انتقادی و راهبری فیلم های مستند کمرنگ شده است
سعید الهی تهیه کننده مستند «قوی دل» گفت: کارکرد راهبری و انتقادی آثار مستند در حال فراموشی و کمرنگ شدن است. متاسفانه شاهد تولیداتی غیرجذاب و منفعل هستیم. - اخبار فرهنگی -
به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، سینمای مستند در طول چند سال اخیر فراز و نشیبهای زیادی را پشت سر گذاشته است؛ از یکسو مطالبهگر بودن این حوزه، باعث افزایش انتظارات از آن شده، اما حمایتهای ضعیف از آن شرایط سختی را برای ادامه کار مستندسازان به وجود آورده است.
اگر پای صحبت مستندسازان بنشینید، سخنان قابل تأملی را بر زبان میآورند؛ هزینههای تولید به شدت بالا رفته اما برآوردها افزایشهای حداقلی داشتند. علاوه بر این، محدودیتهای ورود به بسیاری از موضوعات اجتماعی اقتصادی کار سوژهیابی برای بسیاری از مستندسازان را سخت کرده است. اما در نقطه مقابل منتقدین نیز معتقدند که سینمای مستند کارکردهای پیشین خود در حوزه نقد اجتماعی و مطالبهگری را تا حدودی از دست داده و ضعیفتر شده است.
سیاستمدار انگلیسی: جریان حمایت غرب از اسرائیل معکوس شده استدر بررسی پرونده "بایدها و نبایدهای سینمای مستند در سال 1403" گفتوگویی با سعید الهی داریم. او از تهیهکنندگان شناخته شده کشور است که با 2 اثر در چهل و دومین جشنواره فیلم فجر حضور داشت؛ مستند «قوی دل» که توانست جایزه بهترین مستند را از آن خود کند و پیش از این نیز در جشنواره سینما حقیقت تحسین شده بود و فیلم سینمایی «میرو». مستند قوی دل این روزها در بخش هنر و تجربه اکران میشود.
الهی ضمن اشاره به اهداف و کارکرد فیلمهای مستند در اصلاح و ارتقای رفتارهای اجتماعی گفت: مستند با تکیه بر شواهد بصری میبایست در مسیر روشنگری و اطلاع رسانی، نگاه مخاطب را نسبت به یک موضوع یا پدیده متمرکز کرده و مردم را به کشفهای جدید از مفاهیم مرتبط با خود ترغیب کند.
وی با نقد شرایط فعلی در حوزه تولید فیلم مستند اظهار داشت: ماهیت اصلی مستند برخلاف آثار داستانی در این روزها که بیشتر از هر چیزی کارکرد سرگرمی پیدا کرده، در گزندگی و تذکره و تولید فکر و اندیشه و در نهایت تعالی فهم مخاطب است، اما آیا میتوان امروزه چنین ادعایی کرد؟ در حالیکه فقر مفاهیم فرهنگی و اجتماعی در بین نسلهای امروز کاملا مشهود است، متاسفانه در بسیاری از آثار مستند حتی با سرمایهگذاری برخی دستگاههای دولتی و حاکمیتی شاهد تولیداتی غیرجذاب، منفعل و حتی بدون راهبرد مفهومی هستیم که فقط روی فرم و تکنیک تمرکز پیدا کرده، نه محتوا و مضمون.
این تهیهکننده با بیان اینکه اگر اثر فرهنگی در هر شکلی در تعیین راهبرد و سیاست کلی خود خلایی داشته باشد هیچگاه به یک محصول ماندگار تبدیل نخواهد شد، تاکید کرد: فیلم مستند ازین امر مستثنی نیست و نباید فقط در جذابیتهای تصویری و تکنیکی متوقف بماند. اطلاع رسانی، آموزش و فرهنگ سازی از طریق فیلم مستند وجوه مختلفی دارد که حداقل در کشوری مانند ایران هرگز در این زمینه کمبودی نخواهیم داشت.
الهی خاطرنشان کرد: تولید مستند در انواع مختلف آن، قابل تحسین و مورد توجه مردم است؛ چه بسا در تولید برخی از آنها مانند محیط زیست، طبیعت، حیات وحش و... در دهههای گذشته تاکنون کوتاهی نیز شده است، اما محور اصلی مستند به معنای نقد مصلحانه و بیان حقایق زیرپوست جامعه را نباید از یاد برد.
تهیهکننده بهترین مستند جشنوارههای فیلم فجر و سینما حقیقت اظهار کرد: حرکت در یک مسیر استراتژیک اگرچه تهدیدات و موانع خاص خود را ممکن است داشته باشد، اما مانند«قوی دل» میتواند در نگاهی منصفانه و البته شجاعانه هم نظر داوران و متخصصان امر را جلب کند و هم نظر حاکمیت و اقشار مختلف تماشاگران. نمایش عمومی«قوی دل» فرصتی است برای اینکه به بهانه بازخوانی پرونده جنجالی ورود فرآوردههای خونی فرانسوی در سه دهه پیش به کشور، ذهن ناخودآگاه مخاطب در نسلهای مختلف را به مفاهیم ضروری مانند اهمیت دادن انسانها به یکدیگر و پرهیز از فردگراییهای افراطی و مرسوم، لزوم نظارت همکان بر عملکرد دولتها، اعتقاد به سلامت سیستم و تلاش عمومی برای رفع کاستیها و از همه مهمتر امیدواری برای اصلاح امور معطوف داشت.
الهی ضمن قدردانی از برنامهریزی مجامعی چون مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی و گروه هنر و تجربه برای نمایش اینگونه فیلمهای کم مخاطب در سینماهای کشور و همسطح با فیلمهای به اصطلاح تجاری و پرفروش، از مردم دعوت کرد نه به جهت خرید بلیط و کمک به گردش اقتصادی یک فیلم بلکه برای ایجاد فرهنگ صحیح زیست اجتماعی و نیز توسعه اندیشهورزی به همراه خانواده به ویژه نوجوانان خود که در آستانه ورود به جامعه هستند به تماشای«قوی دل» بنشینند.
وی به ضرورتهای فرهنگی و سینمایی سال 1403 کشور در حوزه مستند پرداخت و گفت: «تولید»، «توزیع» و «نمایش» 3 رکن اصلی در ساخت یک اثر هنری است و تفاوتی هم در شکل اثر ندارد؛ چه نمایشی، چه تجسمی، موسیقی، ادبیات و ... باید در بستر سیاستگذاری درست و حرفهای، بعد از تولید به «عرضه» ختم شود و مهمترین دغدغه مستندسازان همین است. جدا از برخی آثار پرهزینه، در دنیای دیجیتال، دیگر تولید مستند چندان پیچیده و گران نیست و این عرصه میتواند در بخش تولید و نمایش توسط یک گروه بسیار کوچک هم عمل کند؛ لذا دولتها برای ایفای نقش حاکمیتی خود در بحث نظارت و ممانعت از هرج و مرجهای احتمالی و ترویج برخی نکاههای التقاطی و انحرافی راهی جز همراهی با جامعه مستندسازان از طریق تامین امکانات و خواستههای منطقی و حرفهای آنان ندارند.
الهی در پاسخ به سوالی مبنی بر میزان اثربخشی تولیدات مستند سفارشی توضیح داد: تولیدات سفارشی که اغلب از سوی دستگاههای اجرایی صورت میگیرد تنها در صورتی جای خود را در ذهن و روح و روان مخاطب باز میکنند که علاوه بر بیان غیرمستقیم دستاوردها، از حقیقت گویی و ذکر نکات و حتی تصمیمات اشتباه فاصله نگیرند. تولید فیلم مستند دولتی و سفارشی، دقیقا مانند عملکرد مجموعههای روابط عمومی در سازمانهاست که اگر تعاملی نباشند و بخواهند به صورت یک طرفه و فارغ از همدلی و هم دردی به خودستایی و دفاع بی منطق از مرکز متبوعه خود بپردازند به حتم مخاطب خود را از دست خواهند داد.
تهیه کننده فیلم سینمایی «میرو» همچنین در خصوص هزینههای سرسام آور تولید و کاهش برآوردها توسط بخش دولتی خاطرنشان کرد: صرفه جویی و نگاه اقتصادی در هزینههای تولید با پولپاشی و ولخرجیهای بیدلیل دو امر جدا از هم است، اما من معتقدم در تولید یک محصول فرهنگی باید همه وجوه در کنار تورمهای احتمالی در نظر گرفته شود و قواعد خاص ساخت آثار بصری و نمایشی و تفاوت زیاد آن با سایر تولیدات و خدمات اقتصادی و صنعتی و عمرانی، توسط مدیران مربوط لحاظ شود.
وی در پایان ضمن ابراز خوشحالی از حضور موفقیت آمیز مستندهای ایرانی در عرصه بین المللی، مهمترین چالش پیش روی مستندسازان کشور را به ویژه در سال جاری، تورم و گرانی و معیشت و درآمد منظم فعالان این حوزه و در کنار آن بلاتکلیفی آنان در بازگشت سرمایه های تولید دانست و گفت: مستند باید دیده شود تا بتواند علاوه بر تامین مخارج خود پیامش را نیز به مردم انتقال دهد. برنامه ریزی های زودبازده در این مسائل بر عهده دولت است و چشم امید همکاران ما به سازمان سینمایی ست.
انتهای پیام/