محسن کاظمی رمان نوشت/ «شبح میکونوس» داستانی از یک ماجرای تلخ و غیرانسانی
تاریخ انتشار: ۱۱ تیر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۴۸۲۱۱۴
محسن کاظمی گفت: چون پیش از این کتاب «نقاشی قهوه خانه» منتشر شده بود تلاش کردم با استفاده از تکنیکهای رمان آن را در کالبد جدید عرضه کنم، «شبح میکونوس»نسبت به «نقاشی قهوه خانه» سبک و چابکتر است.
محسن کاظمی، نویسنده و پژوهشگر در گفتوگو با خبرنگار کتاب و ادبیات خبرگزاری فارس درباره «شبح میکونوس» اظهار داشت: کتاب به ماجرای میکونوس به روایت آقای کاظم دارابی میپردازد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
کاظمی در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه این اثر بر مبنای کتاب «نقاشی قهوهخانه» نگاشته شده و در اصل میتوان گفت ماجرای میکونوس بسان یک هسته سختی است که شکافته شد، ابراز داشت: شکافی ایجاد کردیم، بخشهای مستند و حقوقی را کنار گذاشتیم و قسمت سبکتر را به شکل رمان در این کتاب اختیار جامعه قرار دادیم.
این پژوهشگر با تاکید بر اینکه از ابتدا پیشبینی ما این بود کتاب «نقاشی قهوه خانه» یک کتاب مرجع خواهد شد، که بیشتر مورد توجه و علاقه پژوهشگران خواهد بود، گفت: شاید خواندن حجم زیاد کتاب و موارد آن برای مخاطب عام سخت و ثقیل باشد، گرچه ادبیات کار کمک کرده تا زبان خشک، تاریخی، سیاسی و حقوقی کتاب تلطیف شود ولی باز هم ممکن است حجم ۱۰۰۰ صفحهای سخت باشد و یا متنهای حقوقی برای خواننده سنگین باشد، از این رو از ابتدا توسط کارشناسان سوره مهر این مسئله به بنده گفته شد و بنای خودم را بر این گذاشتم که روی ورژن جدید کار کنم و این قول را اواسط سال ۹۷ به سوره مهر دادم، تالیف حدود یک سال طول کشید تا آن را در این شکل و شمایل کنونی آماده کنم و به ناشر بسپارم.
کاظمی ضمن اشاره به انتشار «نقاشی قهوهخانه» و اینکه انتشار آن کار را تسهیل کرده بود بیان داشت: چون پیش از این کتاب «نقاشی قهوه خانه» منتشر شده بود تلاش کردم با استفاده از تکنیکهای رمان آنها را در کالبد جدید عرضه کنم، به نظر میرسد این کتاب نسبت به «نقاشی قهوه خانه» سبک و چابکتر است پس با استقبال همراه خواهد شد.
وی متذکر شد: افرادی که میخواهند با سند و مدرک داستان را بخوانند باید به «نقاشی قهوه خانه» و اسناد آن رجوع کنند، برای من این کتاب ارزشمند است چرا که اولین کار من در این ژانر محسوب میشود و تاکنون کار داستان و رمان انجام نداده بودم.
این محقق با بیان اینکه بسیاری به من میگفتند که قلمم به داستان و رمان نزدیک است اما تا پیش از «شبح میکونوس» تجربهای در تالیف رمان نداشتم، گفت: این کتاب برای من تجربه ارزشمندی است امیدوارم رضایت مخاطبان را تامین کند.
کاظمی در پایان پیرامون نام کتاب هم توضیح داد: نام کتاب توسط شورایی که در انتشارات سوره مهر شکل گرفت و به محتوای کتاب اشراف داشت پیشنهاد و در نهایت «شبح میکونوس» انتخاب شد. میکونوس ماجرای تلخ و غیر انسانی است و در تاریخ حادث شده است، این ماجرا تا به امروز مثل یک شبح در زندگی آقای کاظم دارابی حضور دارد و بختک آن روی زندگی او سنگینی میکند. از این رو فکر میکنم نام مناسبی باشد.
انتهای پیام/
منبع: فارس
کلیدواژه: محسن کاظمی انتشارات سوره مهر نقاشی قهوه خانه نقاشی قهوه خانه
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۴۸۲۱۱۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
درباره پل استر، نویسنده شهیر آمریکایی/ تراژدی پست مدرن
به گزارش قدس آنلاین، پل استر یکی از نویسندگان محبوب جهان بود و آثار او به بیش از ۴۰ زبان ترجمه شد. نویسندهای که بسیاری او را با شاهکارش «سهگانه نیویورک» (شهر شیشهای، ارواح و اتاق دربسته) میشناسند و من با رمانهای دلچسب «تیمبوکتو»، «سانست پارک» و «موسیقی شانس».
پل استر مثل بسیاری از نویسندگان آمریکایی علاقهمندان زیادی در ایران دارد، به طوریکه ناشرانی مانند نشر افق و چشمه، کتابهای او را با رعایت قانون کپیرایت و فاصله کمی از انتشار جهانی، در ایران ترجمه میکردند و به چاپ میرساندند.
او نخستین کتابش را در سن ۳۵سالگی و در سال ۱۹۸۲ نوشت؛ یک زندگینامه اما با روایت داستانی به نام «اختراع انزوا». دو سال بعد، سهگانه نیویورک را نوشت که سبب شد نام پل استر در محافل ادبی انگلیسیزبان مطرح شود. پس از انتشار این سهگانه، منتقدان و کتابخوانها آثارش را با جدیت بیشتری دنبال کردند.
سهگانه نیویورک، مشهورترین اثر پل استر، از سه رمان به هم پیوسته تشکیل شده است: شهر شیشهای، ارواح و اتاق دربسته؛ داستانهایی بهیاد ماندنی و اسرارآمیز که به شکلی نفسگیر، خواننده را درگیر اتفاقات خود میکنند. سه رمان کوتاه معمایی، فلسفی و کارآگاهی که شخصیت هر داستان در شهر نیویورک دچار ماجراهای عجیب و غریبی میشوند؛ اتفاقهایی که سرانجام آن جنون، سرگشتگی و بحران هویت است. این کتابها جسورانه نوشته شده و سرشار از پیچیدگیهای انسانی و عاطفی هستند.
جهان خاص «پل استر»
در ابتدا برچسب ژانر کارآگاهی را بر آثار استر گذاشتند اما با انتشار آثار دیگرش مشخص شد او نویسندهای است که جهانی مخصوص به خود دارد؛ جهانی که مهمترین مؤلفههای آن پرداختن به بحران هویت، فقر، مفهوم انزوا، شکستن فضا و زمان و تأکید او بر پدیده شانس است.
قهرمانهای کتابهای استر اغلب خود را گرفتار داستان سرنوشت یا نقشههای دیگری مییابند؛ چیزی فراتر از توان و تصورشان، چیزی که آنها را به این پرسش میرساند که
«من کیستم؟» (این ویژگی در اثر «موسیقی شانس» بسیار مشهود است) او در همه این سالها در آثارش قهرمانی خلق کرده که هر کدامشان میتواند آینهای مقابل مخاطب بگذارد و مخاطب با خواندن داستان شخصیتها به کشف خود دست پیدا کند.
اما یکی ازآثار دلچسب پل استر، رمان «تیمبوکتو»ی او است. یک داستان تمثیلی مدرن که میخواهد با بیان ساده، از معانی ژرف صحبت کند.
قهرمان داستان «تیمبوکتو» سگی به نام آقای بونز است که همراه و همدم همیشگی مردی بیخانمان از بروکلین به نام ویلی جی.کریسمس میشود. ویلی از نظر جسمانی وضعیت خوبی ندارد و همزمان با وخیمتر شدن حالش، به همراه آقای بونز به سوی بالتیمور راه میافتد. داستان سفر آنها توسط آقای بونز روایت میشود. پل استر با قرار دادن سگ به عنوان یک شخصیت داستانی، موفق شده یکی از غنیترین و هیجانانگیزترین داستانها در ادبیات آمریکا را خلق کند. این کتاب از نگاه حیوانات، دنیای انسانها را مورد تحلیل و بررسی قرار میدهد.
نوشتن از جزئیترین خاطرات
پل استر که در سال ۲۰۱۷ نامزد جایزه معتبر بوکر شد جزو نویسندگانی بود که ید طولانی در نوشتن آثار زندگینامهای داشت. او در آثاری مانند «اختراع انزوا»، «بخور و نمیر» و «خاطرات زمستان» با دقت و ریزبینی به بررسی جزئیترین خاطرات خودش دست زده است؛ از سرمای کف اتاق در ۶سالگی گرفته تا تجربه گرسنگی و فقر تا علاقه دیوانهوارش به بیسبال و موسیقی.
آقای نویسنده علاوه بر ورزش و موسیقی با دنیای سینما هم بیگانه نبود.
او خالق بیش از ۳۰اثر بود که از این میان چندین عنوان به فیلم تبدیل شدهاند که «موسیقی شانس» از آن جمله است.
استر خودش فیلمنامههایی نوشت که با فیلمنامه «دود» (۱۹۹۵) با بازی هاروی کایتل، ویلیام هرت و جیانکارلو اسپوزیتو آغاز شد. سپس همراه وانگ بهطور مشترک دنبالهای به نام «آبی در چهره» را کارگردانی کرد.
سال ۱۹۹۸، آستر همراه کایتل، سوروینو و ریچارد ادسون فیلمنامه «لولو روی پل» را نوشت و کارگردانی کرد. او سال ۲۰۰۷ در فیلم «زندگی درونی مارتین فراست» با بازی دیوید تیولیس، ایرنه جاکوب و مایکل ایمپریولی بار دیگر همین وظیفه را انجام داد.
استر در مورد ورودش به دنیای فیلمسازی گفته بود: «من بیشتر یک نویسندهام. نویسندگی کار من است. فیلمسازی برای من یک راه دیگر برای قصهگویی است».
پس از کتاب «مردم حمام خون» آخرین کتاب پل آستر که با عنوان «باومگارتنر» منتشر شده، به پروفسوری میپردازد که با خاطره تلخ مرگ همسرش مبارزه میکند. استر در زمان نوشتن این رمان با بیماریاش دست و پنجه نرم میکرد و هنگام نوشتن رمان در مصاحبههایش تأکید کرده بود این رمان شاید آخرین اثرش باشد. او گفته بود: «احساس میکنم وضعیت سلامتیام آنقدر مخاطرهآمیز است که بگویم شاید این آخرین چیزی باشد که مینویسم و اگر این پایان باشد پس با این مهربانی انسانی که به عنوان نویسنده در محافل صمیمی دوستانم احاطهام کرده، باید بگویم ارزشش را داشت».